Tuesday, May 03, 2005

Gåh Ih Ideh 2h

Gåh Ih Ideh 2h
Daterat: Måndagen den 3:e januari 2005 kl 15:30Läst: 5 gånger



Så vad gjorde jag på nyår?

Stack till Jonas kring halv sju. Det var väldigt fuktigt ute och jag cyklade snabbt så jag var rätt svettig när jag kom fram. Ett par personer var redan där. Jonas, Martin (Jonas bror), Gustav, Anna och Cecilia (Martins flickvän). De två damerna var i full gång med att tillreda förrätten, killarna stod och tittade på. Det var rätt tråkigt att sitta och vänta på att folk skulle komma. Efter ett par minuter så sattes jag dock i arbete med att duka och vika servetter.

När jag var klar med detta hade folk börjat komma. Jag tog min första (och enda) Corona. Den var inte lika god som Urquell, inte på långa vägar.

Någon timme senare var alla fjorton där. Det var tydligen dock även en femtonde som var inbjuden, men ingen verkade riktigt veta vem det var eller ifall han skulle komma. Han hette Christian och kom inte.

I flocken fanns en tämligen intressant tjej som hette Malin. Det visade sig dock att hon redan var ihop med en av de sista som kom. Nog om det.

Jag tänker inte ens försöka komma ihåg alla andra namn.

Det var meningen att Martin skulle bossa över festen, men det blev Cecilia som blev diktator. Det var tänkt att det skulle vara fri bordsplacering, men det blev nu istället bestämda platser, vartannan kille vartannan tjej.

Till förrätt åt vi (sega) baguettslices med mozzarella (orka stava) och tomat. Mums. Till detta fick vi hemmagjort bål, mums. Drack två glas av detta.

Till huvudrätt fanns det flera typer paj. Jag tog av två stycken: ”Spicey Grönsakspaj och Spicey Köttfärspaj”. Ingen var särskillt stark. Till detta hade jag sallad, två urquell och ett shot av någon skum ”pepparkakssnapps”. Jag tyckte dock pepparkakssnappsen snarare smakade glöggaktigt.

Ufuck var lite småkul. Han tog jäääättemycket paj (han hade dessutom ätit mycket till förätt, 2½ portion eller något). Sedan när han skulle börja äta så frågade han om det fanns mjölk i degen, vilket det gjorde. Laktosintolerant =p

När folk började bli klara gick de från bordet och hängde på andra ställen i lägenheten. Jag drog mig ett tag men sedan blev det väldigt tyst, då lämnade jag också bordet.

Chips, dip och grönsaker stod långt borta, åt bara en gurka med dip samt ett chips under hela kvällen. Dålig planering =p

Efter maten kom festen snabbt igång. Snackade mycket med de flesta. Drack 4 urquells till, 2 shots sambucca, 1 shot ”dienågoting” vodka med en döskalle på framsidan (såg jättekul ut). Satte även i mig en hel del kaffe.

Det började talas om att röra sig till stan redan kring halv elva. Vi kom inte ut för ens 20 i tolv dock.

Väl ut på vägen blev vi nästan splittade. Hälften ville till st. hans, resten till stan. Det blev stan. Vi kom över ens om att vi skulle vara på någon gräsplätt. Jag föreslog lundagård, och det godtogs.

Trots att det bara var minuter kvar till tolvslaget var det inte alls mycket raketer kändes det som. Bara en massa folk som rörde sig inåt.

Väl inne var klockan precis över tolv. Efter att ha försökt bygga så stabilt som möjligt med våra två backar (av olika typ (passade inte i varandra bra)) sköt vi av vårt grejs. Vi hade två stycken 1½ meter långa raketer, de var inte att leka med. Skulle inte vilja få de pinnarna i huvudet...

För första gången på väldigt många år tände jag knappt på något alls. Jag brukar vara väldigt skjutgalen, men jag lät jonas tända på nästan allt medan jag stod och drack champanj och visslade i min pipa. Ahh var kul det är att vara fjortis =p

Tillbaka igen gick tiden jääätte snabbt. Strax efter att vi kommit tillbaka kom det mer folk. En inte allt för smart men väldigt schysst kille som hette Mattias (träffade honom under lanet). En väldigt söt tjej vars namn jag inte minns, men som jag senare förstod sällskapade matte. Någon alternativ kille som jag trots långa diskussioner om musikstilar och grejs fortfarande inte kan placera riktigt. Sen 2-3 andra som jag aldrig snackade med.

Kort därefter började folk försvinna. Det slutade med att det bara var jag, ufuck, gustav, jonas, mattias + flickvän kvar. När mattias och flickvän bestämt sig för att dra gjorde jag detsamma.

Jag tog en ”coronakartong”, som man fick coronorna i, tog ut en corona och ersatte med en urquell, det var vad som var mitt... Sade snabbt hej till alla och raglade hemmåt.

Jag gick vägen som ledde över bron vid lerbäck. Väl framme vid bron upptäckte jag dock att det var byggarbete där. Bron var inte riktigt ihop med vägen och det var djupa hål innan betongens börjans och slut. Pallade inte dra tillbaka så jag lyfte upp cyklen och klättrade upp. Gjorde motsvarande på andra sidan för att sedan upptäcka att ett stängsel blockerade vägen på denna sida. Tänkte ”kunde inte stängslet varit på andra sidan?”. Sen lyfte jag upp det och öppnade på så vid det.

Någonstan på nöbbelöv gick coronagrejen sönder och alla mina öl åkte i marken. En corona small helt. Resten klarade sig. Gömde de i en buske och gick vidare hemmåt.

När jag kom hem satt mamma fortfarande uppe (klockan 4 eller 5). Tittade på tv med henne samtidigt som jag drack ett par glas vatten. Sedan lyssnade jag lite på guns and roses innan jag gick i säng.

Fick en rejäl baksmälla nästa dag. Inte helt oväntat.


Igår skulle jag dra in till stan i en del ärrenden, men upptäckte att det var söndag. Slappade tills klockan var nio, då blev jag jättettrött och gick och lade mig. Vaknade elva igen och var uppe till 4.

Idag tänkte jag göra vad som blev ogjort igår, men pallade inte. Nu funderar jag på hurvida jag pallar åka ut och övningsköra, eller om jag bara ska spela need for speed eller kanske läsa. Kanske göra läxa? Orka. Jag vill sova.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home